september 7

På dagstur op i fjeldet med små børn

0  comments

Det er så skønt at komme mest muligt ud og nyde naturen når man besøger Norge. Det kræver dog lidt ekstra når man skal afsted med små børn og man må sikre at man har pakket det rigtige til dagsturen.

Det er uvant for de fleste danskere at mærke hvad det vil sige, at bevæge sig op af stejlt terræn flere timer ad gangen. Det er noget der skal erfares og opleves, men at få et par gode råd med på vejen, kan hjælpe dig godt afsted. Derfor dette blogindlæg med vores anbefalinger til dagsture med familien på din ferie i Norge.

Først så prøv at danne dig et overblik over, hvilke ture der mulighed for at tage i det område I besøger. I kan spørge lokale, som ofte kan fortælle hvad der passer jeres ønsker, tale med turistbureauet, eller bare køre rundt og stoppe op når I ser et træskilt med et billede af en vandrende mand på og antal km på ruten, som ofte står lige ud til vejene. Det er den Norske turistforening der har været rigtig gode til at signalere vandreruter med disse skilte. I kan også gå ind på www.ut.no og se læse mere om sværhedsgraden og hvad I kan forvente Jer, da man ikke altid ved hvad man ender ud i. Er man afsted uden børn, kan det være fint bare at prøve lykken og byde eventyret velkomment. Men har man små børn med, som vi har haft de sidste 4 år, bør man være lidt velforberedt.

Tjek altid vejrudsigten, så I ved hvad hvad I kan forvente Jer og om I kunne have brug for at pakke et regnslag, eller evt. en stropbluse/tanktop. Vær dog også forberedt på at vejrudsigten ikke altid er til at regne med, da vejret kan være meget omskifteligt i fjeldet.

Det kan være svært at vurdere hvor meget tøj man skal have på, da der skrues godt op for kropsvarmen når det går op af bakke. Både forår, sommer og efterår kan temperaturen svinge ret meget. Når du bevæger dig op af en fjellside under trægrænsen, vil du nok skifte mellem at gå i sol og skygge imellem vegetationen. Den sved du ophober, kan hurtigt gøre dig kold i skyggen og når du får det får varmt i solen og tager mere tøj af, kan du igen hurtigt blive kold. Det er godt at tage en tynd/ultra let skaljakke på med membran der gør den vindtæt, vandtæt og åndbar. Inde under kan det være fint med et sæt svendtransporterende skiundertøj, gerne i uld, som bedre regulerer kulde og varme. Hav altid gode vandrestøvler på med højt skaft, så du har bedre støtte, hvis du vrikker om på det ujævne terræn. Lad der være mønster i sålen, så du står godt fast på våde underlag. Husk et par ekstra sokker til alle i tasken til alle, da man ofte overraskes af sump, mudret jord og vandløb.

Hvad skal du være obs på i forhold til årstiderne?

Imens vi boede i Norge, gik der noget tid før den første sne kom. Vi fik dog at vide, at det var typisk at sneen først begyndte at ligge sig i løbet af december måned. Derfor kunne vi faktisk komme fint rundt i terrænet langt ind i november måned. Vi valgte dog kun at tage på tur på solrige og vindstille dage. Det kunne godt blive lidt skummelt at gå i fjeldet på mørke, blæsende og regnfulde dage. Egentlig ville det være fint, hvis det bare var mig og min mand. Men når vi gik med vores baby og 3-årige, var det ikke trygt at gå på klipper med rindende vand/mudder og en til tider bidende våd kulde. Selv på de tørre dage, måtte vi være opmærksom på glatte overflader, så vores lille pige på 4 år sikkert kunne tage en lille klatretur når det ikke var muligt at bære hende. Flere gange måtte vi kravle op af mere stejlt teræn for at komme helt op på toppen og få de smukke udsigtspunkter med. Det handlede også om at have tungen lige i munden nogen gange når hun ikke ville gå mere, insisterede på at komme op på skuldrene og min mand, som dermed både skulle balancere med hende og ham selv. Derfor har vi flere gange set at det ikke er risikofrit, og kan være lidt besværligt at tage på oplevelse som småbørnsfamilie. Ved at tage den med ro, være opmærksom, nærværende og velforberedt, skulle alt dog gå godt. Det er det hele værd når man ser på de gaver af naturoplevelser man får, hvad det gør ved os, hvad vi kommer i kontakt med i os selv og i hinanden. Samt de utrolige magiske minder man derud af skaber. At ens børn pludselig viser mere interesse for at komme ud og opleve naturen, end at se video på telefonen, er den fedeste følelse.

Vi blev overrasket over hvor længe vinteren fortsætter i Norge. Vi havde forventet at sneen ville være smeltet overalt i løbet af april. Hen i maj lå der dog fortsat sne på mange at toppene og vi sank af og til ned i sne til livet. Det var frustrerende for os, da vi igennem foråret havde håbet på at udforske mange turstier inden vi skulle tilbage til Danmark i slutningen af maj. Det lykkedes også at finde nogle skønne stier, som vi forholdsvis ubesværet kunne bestige. Det var dog en tommelfingerregel at disse ture skulle ligge på solsiden af fjeldet for at man ikke mødte overraskelser af store dynger sne/is i skyggeområderne. Det umuliggjorde nemlig at komme videre når vi mødte sne, som var meget længe om at smelte. Det kunne det været lykkedes os, hvis vi havde medbragt såler med pigge til at spænde på skoene, som vi egentlig havde indkøbt til formålet, men glemte at få med. Selvom vi havde husket disse var ofte noget andet som komplicerede det at have børnene med. Derfor måtte vi desværre rigtig ofte vende om igen, når vi var taget på tur. Det oplevede vi helt ind til sidst i maj og kunne derfor konkludere at rigtig mange fjeldture først ville være mulige at bestige længere ind i juni måned.

Hjemme i Danmark, kan vi hele året rundt komme ud på flotte ture i naturen. I Norge er der dog mange forhindringer ind til sommeren rigtig har fået fat. Derfor kunne vi konkludere, at vandreture i Norge bedst bør planlægges fra juli måned og et halvt års tid frem. Til gengæld kom det bag på os hvor længe vi kunne komme afsted på langrendsture i Telemark. I mange tilfælde burde vi faktisk have begivet os ud på en langrendstur, frem for vandretur, men det var åbenbart svært for at forstå hvor længe sneen faktisk blev liggende. Langrendssæsonen oplevede vi strakte sig fra januar til og maj april måned, men var muligt mange steder oppe i fjeldet ind i maj måned.

Hvad gør du med dine trætte børn når de ikke vil gå?

Det kan være svært for børn at gå stejlt op af, så vel som os voksne. Som vi har erfaret det, kræver det tilvænning. Efter mange have været på mange længere vandreture inden vi fik børn, har vi selv mødt smertegrænsen af flere omgange og lært at det bare handler om at trække vejret og tage et skridt ad gangen. På den måde er det nemmere at være i og pludselig når man toppen. Kroppen er i stand til mere end vi ofte tror og vi møder udfordringer, må prøve at erstatte de negative tanker md en positiv forventning.

De første ture vi var ude på i Seljord området, var ikke så nemme for vores store pige, som på det tidspunkt var tre et halvt år. Hun havde svært ved at tollerere anstrengelsen i at gå op ad. Derfor gav hun hurtigt op og ville bæres. Her mødte vi nye udfordringer vi skulle håndtere. Hvis vi gik ind i en leg med hende og flyttede fokus på omgivelserne, kunne det godt flytte hendes opmærksomhed. Ved at kigge efter noget der kunne lige trolde, lytte efter dyrelyde, finde blade, sjove sten, eller andet, glemte hun ofte at det var lidt hårdt at gå op ad. På den måde kunne hun sagtes gå længere strækninger selv. Jo mere vi gjorde en leg og eventyr ud af det og jo flere positive oplevelser hun fik med det, jo længere kunne hun gå. Vi lærte dog også at det kan være en god ide at invistere i en bæresele, som også kan fås til store børn, da det godt kan blive hårdt at bære sit trætte, eller ligefrem sovende barn. Vores baby havde vi i begyndelsen i en strækvikle. Da hun blev lidt større kom hun op og sidde i en bæremeis, som det kaldes i Norge, eller bærestol. Vi købte en gammel sag en af de første gange vi var i Norge med vores første barn. Vi fandt den til 100 Nok på Finn.no. Vi kunne med fordel have købt en nyere mere funktionel model med bedre komfort. Der er meget til salg af den slags i Norge, da de fleste børnefamilier har dem og ofte sælger dem meget billigt videre. Derfor kan søge efter dem op til at man tager på ferie og aftale at hente sin bæremeis/bæresele med det samme man ankommer til Norge.

Skal man være bekymret for at møde vilde dyr på sine ture?

Naturen i Norge har en utæmmet vildskab over sig, som netop er noget af det vi danskere fascineres af. Det kan bare noget andet end vores nature i Danmark og giver en sus i maven når man står overfor vildmark man kunne fare vild i. Med så vild og ofte urørt natur, følger dog også vilde dyr. I teorien er det både muligt at møde rovdyr som ulv, los, bjørn og jærv. Det er dog ikke noget vi har følt frygt omkring de gange vi har været på camping og vandretur i Norge. Vi har aldrig været bekymrede. Først og fremmest fordi vi ved at de er sky dyr, der vil flygte så snart de får færden af os og ønsker at undgå mennesker. Skulle man alligevel være i et meget øde område, eller i et område hvor der lever særligt mange bjørne, eller ulve, så kan det give lidt tryghed at være forberedt og opmærksom. Medbring evt. peberspray, lufthorn, eller andet der kan bruges i en nødsituation. Det bedste middel er dog støj. Så I må gøre op med Jer selv, om i vil gå i stilhed og nyde indtrykkene, eller om I vil larme lidt ekstra. Da jeg vandrede i Canada, anbefalede vores guide os i gruppen at tale højlydt, så vi ikke risikerede at overraske en bjørn. I Rockie Mountains er der mange bjørne og du ser dem ofte. Mest de sorte bjørne, og din mad må ikke ligge i teltet, men skal i en bjørnesikker boks. Det er dog heldigvis ikke været nødvendigt i Norge. – De magiske øjeblikke, hvor man I dyb stilhed og indre ro går og tager naturen ind, er lidt sjældne når man har børn med. Derfor burde man ikke blive overrasket af et rov dyr. Skulle det alligevel ske at I møder et vildt dyr, så gå ikke for tæt på. Elge ser meget fredelige ud, men kan være farlige hvis de føler sig truede. Det gælder generelt alle dyr og fugle med unger. Hold derfor altid god afstand.

Værd at pakke/medbringe til dagsturen:

• En rygsæk med vandflasker, små siddeunderlag, muslibarer, frugt, en Niste (madpakke), en kniv, plasticposer til affald/bær, eller andet man finder og vil have med hjem.
  • En termokande med kogende vand til the/kaffe/kakao og til at tilberede frysetørret mad
  • Plaster, da man godt kan risikere at slå/rive sig.
  • Solcreme da solen kan være skart og tage godt fat når vi er højt oppe. Evt. solbriller.
  • En ekstra langærmet uldundertrøje, hvis man ikke allerede har en på.
  • En telefon man kan finde vej, hvis man kommer væk fra stien, eller ringe efter hjælp, hvis uheldet skulle være ude.
  • Vær opmærksom på at signalet forsvinder mange steder. Derfor kan det være en god ide at fortælle nogen hvor I er taget på tur. Hvis I ikke har talt med nogen i området hvor I har været på tur, så del evt. senest GPS position med nogen hjemme i Danmark når i starter turen.
  • Skulle uheldet være ude at I bliver væk fra stien, så må I sikre Jer at have ekstra vand og med, samt varmt tøj.
  • Medbring gerne en kop til at dirkke fra de rene kilder som findes på de fleste ture. Det er den skønneste følelse. Drik ikke fra gletchere, eller vand der løber ned over græs, da der kan være farlige bakterier i.